Projekt "Przekaż mi swoją pasję" 2020-2021
III etap projektu edukacyjnego:
„Teatr”
„Dziecko nie jest aktorem, ono bawi się w teatr”
Zabawy teatralne to ważny element pracy pedagogicznej przedszkola. Kontakt dzieci z teatrem to nie tylko oglądanie spektakli teatralnych, ale przede wszystkim zabawa w teatr.
Rozbudzanie zainteresowania teatrem, odkrywania w sobie naturalnych predyspozycji i uzdolnień, skłania dziecko do samodzielnej twórczości i działania. Dziecko przedszkolne ma naturalną, dla swojego wieku i etapu rozwoju, potrzebę wyrażania ekspresji twórczej: w mowie, ruchu, geście, rysunku, śpiewie. Z uwagi na to, że w przedszkolu prowadzone są zajęcia aktywizujące spontaniczną kreatywność dzieci, zabawa w teatr może być najbardziej interesującym i wyrazistym efektem tej pracy ujawniającym doświadczenia i osiągnięcia dzieci. Zabawy w teatr wszechstronnie i intensywnie wpływają na rozwój dziecka w wieku przedszkolnym.
Teatr jest dla dzieci rzeczywistością wyjątkową, w której wszystko może się zdarzyć a odtwórca roli ma okazję realizować swoje marzenia, by stać się kimś innym. Wprowadzenie dzieci w świat sztuki poprzez zabawy teatralne przynosi im wiele korzyści, rozwija wyobraźnię, doskonali mowę, która staje się wyrazista i melodyjna, sprzyja umuzykalnieniu, rozwija płynność ruchów oraz zwiększa poczucie własnej wartości. Jest również okazją do wspaniałej zabawy, dającej wiele satysfakcji. Udział dzieci w odtwarzaniu treści utworu skłania je do zapamiętywania, koncentrowania uwagi na określonej działalności, kulturze mówienia i zachowania się. Podczas zajęć z tej dziedziny przedszkolak może dowiedzieć się, jat powstaje sztuka teatralna i wzbogacić swój słownik o takie pojęcia jak np. reżyser, rekwizyty, dekoracja, kostiumy, ruch sceniczny, drama czy pantomima.
Mając na uwadze to, jak wiele walorów posiadają zabawy teatralne i fakt, iż sprawiają ogromną radość i przyjemność dzieciom, w roku szkolnym 2020/2021, w naszym przedszkolu będziemy realizować III etap projektu edukacyjnego: „Przekaż mi swoją pasję” – „Teatr”.
„Często sama zabawa w teatr jest większym sukcesem, niż sam występ przed publicznością”.
Cele:
Dziecko:
- odkrywa własne możliwości i uzdolnienia artystyczne,
- potrafi słuchać, patrzeć, tworzyć i wyrażać własne przeżycia,
- kształci i wzbogaca własną pomysłowość, wyobraźnię oraz inwencję twórczą w różnych formach aktywności,
- rozwija własny potencjał pozytywnych wartości,
- potrafi współdziałać w zespole,
- odczuwa radość i satysfakcję z pozytywnych efektów działań,
- poznaje tajniki pracy aktora, reżysera, scenografa,
- rozwija zainteresowania teatrem i sztuką aktorską,
- wyzwala w sobie motywację do pokonywania trudności w kontaktach z ludźmi.
Metody:
- werbalne (słowne): rozmowa, słuchanie utworów literackich, nauka tekstów,
- czynne (praktycznego działania): gra dramatyczna- drama, gry i zabawy teatralne: pantomima, zabawy z cieniami, pacynkami i kukiełkami, zabawy rytmiczne, małe formy teatralne,
- oglądowe ( pokaz, obserwacja): oglądanie spektakli teatralnych, wystąpień rówieśników, książek, czasopism, ilustracji, zdjęć.
Harmonogram działań III etapu projektu – „Teatr”
Lp. |
Zadanie |
Termin
|
Wspólne oglądanie filmów i spektakli teatralnych.
|
Cały rok szkolny |
|
2. |
Zabawy w teatr połączone z tworzeniem własnych tekstów i scenek rodzajowych.
|
Cały rok szkolny |
3. |
Zorganizowanie, właściwe korzystanie i systematyczne wzbogacanie kącika teatralnego.
|
Cały rok szkolny |
4. |
Wykonanie kukiełek, rekwizytów i dekoracji z różnych materiałów we współpracy z rodzicami.
|
Cały rok szkolny |
5. |
Tworzenie przez dzieci różnych rodzajów teatru: cieni, lalek ( kukiełki, pacynki), teatr wycinanek ( sylwety).
|
Cały rok szkolny |
6. |
Oglądanie przedstawień teatralnych w przedszkolu prezentowanych przez objazdowe grupy teatralne.
|
Zgodnie z planem przedstawień |
7. |
Organizowanie przedszkolnych wycieczek do teatrów w Poznaniu, np. Teatr Animacji, Teatr Muzyczny, Teatr Wariate, Teatr Atofri oraz do Kościańskiego Ośrodka Kultury - zwiedzanie teatru za kulisami.
|
Zgodnie z harmonogramem wycieczek |
8. |
Nawiązanie współpracy z Kościańskim Teatrem Kameralnym ( wcześniej Teatr 112) prowadzonym przez Pana Janusza Dodota.
|
Indywidualne ustalenia terminu każdego z oddziałów przedszkolnych |
9. |
Nawiązanie współpracy z Teatrem Dziecięco – Młodzieżowym działającym w Kościańskim Ośrodku Kultury:
|
Indywidualne ustalenia terminu każdego z oddziałów przedszkolnych |
10. |
Zorganizowanie w przedszkolu spotkania z Panem Januszem Dodotem- absolwentem warszawskiej Akademii Teatralnej.
|
Po ustaleniu terminu z zaproszonym Gościem |
11. |
Przygotowywanie przez dzieci małych form teatralnych i prezentowanie ich przed rówieśnikami oraz członkami rodziny. |
Zgodnie z harmonogramem uroczystości przedszkolnych
|
12. |
Przygotowanie przedstawienia teatralnego dla dzieci w wykonaniu nauczycielek, rodziców.
|
Maj 2021r. |
13. |
Prezentacja dorobku artystycznego dzieci w organizowanych przeglądach oraz dla środowiska lokalnego.
|
Zgodnie z planem przeglądów teatralnych, uroczystości lokalnych |
14. |
Organizowanie w przedszkolu spotkań z lokalnymi artystami, absolwentami przedszkola oraz nauczycielami ze Szkoły Podstawowej, którzy prowadzą kółka teatralne. |
Po uzgodnieniu terminów spotkań z zaproszonymi Gośćmi |